Blogg

Timo Lahti avgjorde mot Dackarna – men borde han ha fått köra?

Skärmavbild 2016-05-04 kl. 00.14.33

Jaha, då ligger man i en säng i Hallstavik och bloggar lite då. Hotellet heter Langers hotell och marknadsför sig som ”Roslagens Fawlty Towers”.

Gick ju inte att motstå att boka, återstår att se om de kan leva upp till löftet.

    Att jag är här beror så klart på att Dackarna kört elitseriepremiär i kväll. Mot Rospiggarna. På HZ Bygg Arena. Vad är det för superfånigt namn? Längtar till när speedwayarenor hette Orionparken och sånt.

    • • •

    Premiären, då?

    Tja, inte mycket att säga om. Rospiggarna vann med 46–44 och jag tycker nog ändå att det var rättvist. Dackarna gjorde det bra, men bara Michael Jepsen Jensen gjorde det riktigt bra.

    Skulle betygsätta så här från 1-5:

    MJJ 4 Oklanderlig, snudd på femma sett till förväntningar.

    Ljung 3+ Bortsett från första heatet som han självkallade ”pissheat” så var han riktigt vass.

    Dudek 1 Åtta pinnar på fem heat är kort sagt inte godkänt för han som ska ersätta Nicki Pedersen.

    Janowski 2 Nja, bättre kan du.

    Magnus Karlsson 1 Måste ta någon pinne till för att vara godkänd. Lite oflyt vid uteslutningen.

    Max 2 Får en tvåa tack vare heatsegern i första framträdandet. Kan betydligt bättre.

    • • •

    Sen var det det här med att Rospiggarna skulle ha kringgått reglerna i premiären.

    Varje lag måste innehålla tre svenska förare, det vet vi. Förra året kringgicks reglementet av Dackarna och Rospiggarna när både Rasmus Jensen och Timo Lahti körde på svensk licens.

    Något som kritiserades hårt.

    Till årets säsong ändrades reglementet så att en förare måste varit folkbokförd i Sverige i minst 18 månader innan svensk licens kan sökas. Det har finländaren Timo Lahti varit, däremot är han inte svensk medborgare.

    Och det är där problematiken ligger.

    Jag har i kväll, från två olika källor, fått till mig att Rospiggarna bryter mot en överenskommelse som ESS – sammanslutningen där elitserieklubbarna har en representant var med – kom överens om i vintras.

    Beslutet då ska ha varit att de tre svenskar som kör i laget, samtliga ska ha svenskt medborgarskap. Samma regler som vid SM ska gälla.

    Timo Lahti är inte svensk medborgare och Rospiggarna kringgår i så fall överenskommelsen och låter honom köra trots allt.

    Överenskommelsen ska, precis som ”tre svenskar”-regeln (som inte får vara en regel pga EU-bestämmelser), vara ett slags gentlemens agreement. Alltså ingen regel huggen i sten, utan något som klubbarna typ skakat hand på. Möjligen finns det på inofficiella papper.

    Om den här överenskommelsen existerar så hamnar elitseriepremiären i ett intressant ljus.

    Timo Lahti – föraren det gäller – tog nio poäng, körde jättebra och var en helt avgörande faktor till att Rospiggarna slog Dackarna i premiären.

    Det här är alltså rykten jag hört i kväll och inget jag vet med säkerhet, men det är nog inte omöjligt att vi får höra mer i den här historien.

    Skulle Micke Teurnberg eller någon annan i Rospiggarna läsa det här och vilja ringa och uppdatera mig på hur det egentligen ligger till så sitter jag i en bil söderut under onsdagen och nås med fördel på 0491-575 11.

    • • •

    Spelschemat till hockeyallsvenskan har läckt ut så smått. Som det verkar ha varit Västervik som inte kunnat hålla tyst, utan lyckats slarva ut schemat till media. Av IKO:s matcher så är mötena med Västervik och Hästen kända.

    Därutöver sägs det att hemmapremiären spelas mot Björklöven och att andra matchen hemma blir mot Modo.

    En fräsig start i så fall.

    Björklöven är en attraktiv premiär som lockar typ 2 700. Modo i andra hemmamatchen borde, om det inte blir en katastrofstart, borga för uppemot 3 000 pers.

    • • •

    Nu: Klia Snygg-Danne på ryggen, sova, vakna, äta frukost, åka 45 mil söderut.