Blogg

Eagles får spektakulär draghjälp – av Zara Larsson och miljon-Mellofinalen

SVT, och produktionen själv, ger sannerligen 0491-serien Eagles chansen att bli en tittarsuccé.

På lördagskvällen, ungefär vid klockan 19.59,30 körde SVT en trailer för serien. Det vill säga sekunderna före Mellofinalen. Det vill säga inför fyra miljoner tittare, som sitter bänkade med popcorn och energidryck.

    Sveriges mest sedda tv-program.

    Förmodligen årets bästa ”reklamspott” i SVT.

    Enda gången på hela året då verkligen alla ögon riktas mot just SVT.

    De körde även Eaglestrailern direkt efter John Lundviks vinnarlåt två timmar senare. Fortfarande inför fyra miljoner tittare.

    Två reklamtillfällen som inte går att köpa för pengar, inte ens om det var reglementsenligt möjligt i public service.

    I en svensk kontext är det som att ha en reklamfilm i Super Bowl.

    Mello är Sveriges Super Bowl. Rätt målgrupp, mångmiljontittning, glada, lyckliga och mottagliga ungdomar.

    Jag vågar inte ens spekulera vad det skulle kosta att köpa en minuts reklam just när Melodifestivalfinalen ska börja.

    I årets Super Bowl kostade det fem miljoner dollar för att synas i 30 sekunder. Det skulle det så klart inte kosta i Sverige, men det skulle handla om många miljoner.

    Det har en tid viskats om att SVT-bossarna gillar Eagles skarpt och verkligen tror på serien.

    Den här lanseringen tyder väl på precis det. Att ryktena stämmer.

    • • •

    Men inte nog med det.

    Utöver Melloreklamen, så har Oskarshamnsserien fått mer ”omöjlig” draghjälp. När Eagles hade premiär i Stockholm i veckan dök självaste Zara Larsson upp och såg avsnitten, tog selfies med skådisarna och syntes i största allmänhet.

    Zara Larsson, världsstjärnan, är Eaglesmålgruppens tvivelsutan största artist. Det är nog få av de potentiella tittarna som inte följer henne i någon kanal.

    Varför var då Zara där? Jo, hon är bästa polare (vilket hon inte hymlar med) med Eagles manusförfattare Michaela Hamilton och det var givetvis därför hon var på plats. Men vad gör det.

    Att Zara Larsson lägger ut ett klipp på Instagram – där hon har 5,6 miljoner följare (alla inte svenska så klart, men ändå) – från premiären, i vilket hon taggar serien – är så klart reklam som inte heller går att köpa för kronor och ören.

    Och inte nog med det heller.

    Efter det spelar hon – Zara Larsson – in ett reklamklipp för SVT med SVT-mick och allt. I en minut pratar hon gott om skådisarna och serien och uppmanar alla att gå in och se Eagles.

    Filmen publiceras på SVT:s Facebook med nästan 400 000 följare och SVT:s Instagram med 100 000 följare.

    Detta alltså utöver de vanliga marknadsföringskanalerna med mer modest placerade trailers, morgonsoffor och mer normal SVT-lansering.

    Som lågbudgetproduktion – 5,5 miljoner i totalbudget – är det här en helt osannolik marknadsföring.

    Skulle Eaglesgänget ha hyrt in Zara och köpt motsvarande Melloreklamtid, så hade produktionsbudgeten inte räckt till att spela in ens en minut tv-serie…

    • • •

    Själv har jag sett de fyra första avsnitten och håller med min kollega Kim Ustamujic Johansen i nästan allt hon skriver i sin fyra fjädrar-recension.

    Det är bra, beroendeframkallande och framför allt vansinnigt snyggt.

    Oskarshamn ser ut som en vacker saga.

    I kombination med den ovan nämnda, spektakulära draghjälp känns det ganska givet att det blir en succé – och därmed en säsong 2.